Bellek, tarih ve kültür: Murathan Mungan da Mardin imgesi
Mardin i ve Murathan Mungan ı anlamak için Seyit Battal Uğurlu nun aşağıdaki linkte yer alan makalesi oldukça ufuk açıcı. Paylaşmak istedim.
Selamlar;
http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20EDEBIYATI/seyit_battal_ugurlu_murathan_munganda_mardin_imgesi.pdf
Murathan Mungan ın eserlerinde, hayatının on yedi yılını geçirdiği Mardin in kentsel imgesi önemli bir yere sahiptir. Bu kent, birçok tarihî, kültürel öğesiyle onun eserlerine imgesel gerçeklik düzeyinde yansımakla kalmaz, çok yönlü tematik açılımlara da kaynaklık eder. Kültürlerin kesişme alanı olan Mardin, Mungan ın kendini gerçekleştirmek üzere sıklıkla yöneldiği tükenmez bir kaynaktır. Mezopotamya ile Anadolu kültürlerinin önemli bir kavşak noktasında konumlanmış olmanın sağladığı tarihî ve kültürel zenginlikler; Mungan ın eserlerindeki mitolojiye, masala, efsaneye, geleneğe yaslanan anlatımların kaynağını oluşturur. Paranın Cinleri, yazarın ben ini odağa alarak bu geçmişe yaptığı bir yolculuk anlatısıdır. Mardin; sokakları, evleri, yaşam tarzıyla Kafdağı nın Önü ne dekoratif düzeyde girer. Mezopotamya Üçlemesi nde, yörenin yaşamından hareketle, bireylik sorunları gelenek açmazı içinde ele alınır. Mungan ın mısralarını besleyen hayat da bir ucu Mardin e dayanan güçlü bir damardan beslenir. Bu yazıda, bir bellek mekânı olarak Mardin in, Mungan ın eserlerine yansıma biçimleri ortaya konmaya çalışılmaktadır.
|